יום שבת, 8 במאי 2010

where do you freeskate???



כתבה זו מיועדת לכל מי שרוצה להבין יותר את המושג מזה FREERIDE או FREESKATE.
למרות שהיא יכולה רק לעזור... זר לא יבין זאת, מדובר באורח חיים, צורת מחשבה, דרך לבוש, סוג מוזיקה ועוד...

מקווה שגם יקראו את זה כמה מחליקי אגרסיב, שלצערי פרשו וחבל!
יש כמה חברה ברמה עולמית בארץ, שיכולים להיות מחליקי freeskate מדהימים.

בסצינת ה-freeride העולמית שבירתה היום בעיקר בצרפת, בשנת 2001-2002 הושקו לראשונה דגמי ה-fsk של סאלומון (fsk ראשי תיבות של freeskate). סאלומון עשו צעד מבורך וחזרו לייצר נעליים קשות.
בתקופה זו כל היצרנים התמקדו ברולרים נוחים לפיטנס, ולעומת זאת סאלומון השקיעו הרבה משאבים וזמן בפיתוח, תוך שימת דגש להלך הרוחות העדכני בסצינה האורבנית.
Freeride או Freeskate , מושגים שכל אחד יכול למצוא את עצמו בעולם הכה רחב הזה. אחת ההגדרות הכי יפות למושגים אלו שמעתי באחת מארועי ההשקה של סאלומון לסדרת ה-fsk שנערכה בלוזאן:
FREESKATE = להגיע ממקום למקום לאו דווקא בצורה הכי מהירה ויעילה, אלא דווקא בצורה הכי מעניינת, מאתגרת, תוך שימוש באלמנטים אורבנים שמשמשים ביום יום לצרכים אחרים , כגון ספסלים, מעקים, פחי אשפה, עמודים וכל דבר שניקלע בדרך. הרחוב נהפך למגרש משחקים אחד גדול, העיר נהיית לסקייטפארק ענק.
ישנם הרבה אלמנטים וסטייל שלקוחים מעולם האגרסיב, עם הבדל אחד בולט שעושה את ההבדל המאד דק לפעמים בין freeride ולבין agressive..
בהחלקת freeride יש מרכב בעל גלגלים גדולים כמו 80mm -84mm, ובהחלקת אגרסיב מישתמשים בגלגלים בקוטר 54mm-57mm על מנת שניתן יהיה לבצע גריינדים-סליידים הן על מעקים והן curves מבטון.

אני זוכר שאני התחלתי אגרסיב לפני יותר מעשר שנים, מאד לא נהנתי וזה בלשון המעטה להחליק על הגלגלים האלה שבמיקרה הטוב הם ברמת 88a... תוסיפו לזה שהגלגל קטן, בעל פרופיל מרובע פשוט לא ניתן להחליק כמו שרגילים ברולר fsk. המהירות איטית, לא ניתן לפתח טכניקת החלקה נכונה, כי באדג' חד הנעל והסליידר של המרכב נוגעים בריצפה, לא ניתן לבצע סליידים(עצירות), שוב בגלל שלא ניתן להגיע לאדג' חד. בדרך כלל זה עלול להיסתיים בנפילה, תוסיפו לזה שלגלגלים יש פרופיל מרובע, כך שברגע שנימצאים על אדג' הכי קטן כבר רוב הגלגל לא במגע עם הריצפה ואין יציבות. ההרגשה הכללית למי שעובר לאגרסיב, מרולר FSK רגיל שלמרות איכות הרולר מרגישים כאלו מחליקים על רולר מחברת ''מדבקה'' עם גלגלי פלסטיק.
אני זוכר שהייתי נוכח בלא מעט סשנים עם לא מעט תותחים שהיו לנו בסצינת האגרסיב (רובם פרשו,זה כבר לכתבה אחרת) הסשנים היו פחות קשורים להחלקה עצמה. מהות הסשנים היתה להיתאסף ליד ריילים ופשוט לסחוט אותם במשך שעות עד שנמאס ועוברים לרייל הבא, בהחלקה איטית משעממת שמטרתה רק להגיע כבר לרייל הבא. ב-freeride זה פשוט ההפך, ההחלקה עצמה זו הפואנטה.
שלא תבינו אותי לא נכון אני ממש לא מזלזל בענף האגרסיב, נהפוך הוא הדבר, אני מוריד את הכובע בפני החברה האלה. יצא לי לשפוט וללוות הרבה תחרויות בארץ, ולמזלי יצא לי לראות לא פעם גם את הטובים ביותר בעולם. אבל, ואני מדבר מנקודת מבט אינדיבידואלית אני אישית לא הצלחתי להישאב כל כולי לאגרסיב בגלל המחיר הכבד שצריך לשלם ממעבר של רולרים מהירים ונוחים לרולרים של אגרסיב מהסיבות שציינתי כבר ולהחליק בסקייטפארק שאף פעם לא משך אותי יותר מדי.
דרך אגב בשנים האחרונות ישנה מגמה כלל עולמית גם בסקייטבורד,bmx ורולר כמובן לישרוץ פחות בסקייטפארקים ,ויותר לצאת ולכבוש את הסביבה האורבנית.

בשנים האחרונות אנו עדים לסצינת freeride חדשה לגמרי. זהו ענף שצמח לו והביא אלמנטים שלקוחים מהרבה סגנונות החלקה.
רבים ממחליקי ה-freeride מישתמשים בנעלי אגרסיב עם מרכבי אלומיניום עם set-up של 4*80MM או 4*84MM, מה שמקנה מהירות ותימרון מעולים לא על חשבון יציבות. נהפוך הוא הדבר, לפי דעתי הרבה פעמים יותר קל ונעים לנחות מגובה רב על מרכב בעל גלגלים גדולים יותר ורכים יותר.
ההבדל המהותי היום בין סצינת ה-freeride ולבין סצינת האגרסיב (לגבי הציוד כבר הסברתי) שבאגרסיב יש התמקדות רבה בסליידים/גריינדים על מעקים, ובעוד ב-freeride הדגש הוא יותר על קפיצות מעל כל מה שאפשר, גאפים (קפיצות מגובה רב ישר למטה), רולינג שזה בכלל מטורף: החלקה על מעקי בטון שלפעמים נמצאים בגובה רב, ובזוית חדה מאד מה שמקנה האצה מהירה מאד והכל על טריבונות שבקושי אפשר להניח רולר אחד ליד השני מפאת חוסר מקום.

ישנם המון אלמנטים בתוך עולם ה-freeride גם מעולם ה-freestyle, כמו נסיעה על גלגל אחורי בלבד במהרויות גבוהות, סלאלום בין אנשים במהירות גבוהה.

ניתן לומר שב-FREERIDE יש מהכל.. גם דאוןהיל ! בלוזאן בגלל התנאים הגאוגרפים עושים freeride בדאוןהיל !!! אם זה קפיצה של 180 מעלות לאחור במהירות של יותר משישים קמ''ש או להגיע לג'אמפ באמצע דאוןהיל.
בקיצור אין חוקים, הכל הולך... רק צריך לפתוח את העיניים ולהתחיל להיסתכל קצת שונה על הרחוב, על הרולר וכמובן שאומץ תמיד עוזר.


מקווה שהצלחתי להסביר קצת ממבט אישי ולתת זוית אישית על freeride

so where do you freeskate ???

נתן לקונישוק